Bollettino "Entusiasti Finlandesi " di Timo Jaatinen

XXII Raduno 6c 2500 "Il golfo dei poeti"

Italialainen Alfa Romeo 6C 2500/2300 rekisteri järjesti vuoden 2019 kokouksen Ligurian rannikolla alueella, jota on nimeltään Cinque Terre. Se on La Spezian ja Lévanton välisellä alueella. Useimmat turistit ovat kuulleet siitä, mutta huristelevat moottoritietä sen ohi. Cinque Terre edustaa italialaisille vähän hienompaa lomanviettoaluetta, jonka pääsimme
kokouksen myötä näkemään ensimmäisen kerran. Sinne mennään yleensä junalla tai laivalla, koska autolla pääsy sinne ja liikkuminen siellä on hieman hankalaa.
Kun alueen pienet kaupungit ja kylät sijaitsevat kapealla ja jyrkästi nousevalla rantakaistaleella, on pysäköintipaikan löytäminen todella haasteellista.
Autolla matkustavan kannattaa valita hotelli, jossa on talli asiakkaiden autoille. Aluetta kutsutaan myös nimellä il Golfo dei Poeti – runoilijoiden lahti. Kokouksen oli ideoinut rekisterin käytännön järjestelyjä hoitava Emanuele Morteo.

Perjantai 10.5.
Osallistujien tapaamispaikka La Spezian lähellä Portoveneressä oli Hotel Sporting. Portovenere sijaitsee La Spezian niemen kärjessä. Tulijat ohjattiin heti hotellin alla olevaan autotalliin. Rantakadulla ei olisi ollut mahdollisuutta pysäköidä. Joka ikinen mahdollinen paikka oli täytetty autoilla. Ilmoittautumisen jälkeen saimme huoneet, joissa oli meren puolella olevat parvekkeet. Sitten mentiin ravintolaan lounaalle. Sen jälkeen oli omatoimista tutustumista Portovenereen.
Klo 16:30 ajettiin niemen kärjen toiselle puolelle Le Grazie´n rantakaupunkiin. Siellä opas vei meidät tutustumaan Villa Romanaan tai siihen mitä siitä on säilynyt. Villa Romana on ollut Rooman keisareiden aikainen alueen hallitsijan asuinpaikka. Nähdyn ja kuullun perusteella sai käsityksen millaisessa loistossa siellä on eletty jo kaksi vuosisataa ennen ajanlaskun alkua. Rakennusten alimmat osat ja jotkut lattiat mosaiikkeineen ovat säilyneet hyvin. Löydetyt koristelut ovat Pompeijin tyyliä. Villa Romanaan, joka kuuluu Porto Veneren
kansallispuistoon, voi tilata opastuksen myös pienellekin ryhmälle. Villa Romanasta palasimme rantakadulle ihailemaan kauniita rakennuksia, puistikkoja, veneitä ja merinäkymiä. Mielenkiintoisimmat näkymät osallistujille olivat kuitenkin rantakadulle näytttelyyn asetetut Alfa Romeot, joita oli ajettu paikalle Italian lisäksi myös Sveitsistä, Saksasta,
Hollannista ja Suomesta. Erikoinen ja värikäs autokokoelma houkutti paikallista väkeä ihmettelemään. Rantakadulla autojen kohdalla on Ristorante le Grazie, jonka terassille siirryttiin
klo 19:30 nauttimaan pikkupurtavia ja juomia. Siitä siirryttiin ravintolaan kalapainotteiselle illalliselle. Ilallisen jälkeen ajelimme yön pimeydessä takaisin hotelliin.

Lauantai 11.5.
Aamiaisen jälkeen sonnustauduttiin veneretkelle, joka suuntautui rannikon tuntumassa pohjoiseen Manarolan rantakaupunkiin. Siellä oli puolitoista tuntia aikaa kierrellä monenkielisten turistien joukossa paikkoja katsellen. Cinque Terren alueen rantakaistaleella on kaikki kelvollinen tila käytetty kylien ja pikkukaupunkien rakennustarpeisiin. Asukasmäärä niissä ei liene kovin suuri, mutta kesäkauden aikana turistien määrä on huomattava ja elokuussa italialaiset täyttävät kaikki hotellit.
Klo 11:30 lähdettiin aluksella 3 km etelään Riomaggioreen. Se on Manarolan kaltainen hankalaan paikkaan muodustunut pikkukaupunki. Siellä meillä oli runsas tunti aikaa omaan seikkailuun ennen klo 13 alkanutta lounasta. Useamman ruokalajin ateria oli kalapainotteinen mikä luonnollisesti vaatii kohtalaisen määrän puolikuivaa valkoviiniä.
Parituntisen lounaan jälkeen ajeltiin delfiinien hyppelyä katsellen takaisin Portovenereen. Mikä olisikaan ollut parempi tapa nähdä Cinque Terren rannikko kuin veneellä mereltä nähtynä.
Perillä oli kolmisen tuntia aikaa tutustua kävellen kaupunkiin. Kävelimme rantakatua pohjoiseen 1200-luvulta olevalle kirkolle, johon nouseminen pani jalat koetukselle. Päivä päättyi klo 20:30 hotellissa alkaneeseen gaala-illalliseen, jonka aikana kuulimme muutamia lyhyitä puheita. Sitä edelsi lyhyt rekisterin jäsenten kokous, joka pidetään joka kolmas vuosi.

Sunnuntai 12.5.
Aamiaisen jälkeen jätimme hotellin ja läksimme ajelulle kohti Bercetoa. Vuoristoinen reitti oli kiemurainen, mutta mielenkiintoinen ja kaunis. Reitti kulki moottoritietä A15 ja Magra-jokea myötäillen Parman suuntaan. Moottoritietä Bercetoon olisi päässyt 80 km:n matkan runsaassa tunnissa. Hidasta vuoristotietä ajettiin yli 100 km ja siksi aikaa oli varattu 2½ tuntia. Jo pelkkä 18 km mutkatie Portovenerestä La Speziaan vei lähes tunnin. Kokouksen päätekohde Berceto on rekisterille tärkeä, sillä se perustettiin siellä vuonna 1994 Tito
Anselmin toimesta. Kyseessä oli siis rekisterin 25-vuotisjuhlakokous. Angelo Tito Anselmi oli yksi Italian merkittävimpiä autoalan vaikuttajia. Hän oli kirjailija, toimittaja ja usean autojärjestön ja -tapahtuman (mm. RIAR, Fiat-rekisteri, ASI, Club Milanese d´Automoto d´Epoca, Concorso di Villa Este) perustajajäsen. Hänen eri automerkkejä ja -malleja koskeva
kirjallinen tuotantonsa on valtava. Anselmi kuoli 22.7.2010. Bercetossa maaseudulla kauniilla kukkulalla on ravintola, jossa klo 12 alkoi päätöslounas. Se kesti kolme tuntia, jonka jälkeen jätettiin jäähyväiset ja suunnattiin kotimatkalle. Me jatkoimme ihan ravintolan lähellä olevaa moottoritietä kohti Parmaa ja edelleen alfistiystäviemme hotelliin Rovigoon.
Viisi päivää myöhemmin saavuimme kotiin yhtä mielenkiintoista seikkailua rikkaampana. Vaikka oikaisimme Helsingin ja Travemünden välin laivalla, tuli retkestä Alfamme mittariin 3 215 km. Ulkomaisten Alfa Romeo -klubien ja rekisterien kokoukset tarjoavat mahdollisuuden luoda uusia tuttavuuksia ja tutustua uusiin seutuihin, historiaan, nähtävyyksiin ja alueen kulinarismiin. Tämä oli meille vuodesta 2006 lähtien rekisterin kolmastoista kokous.